The Vanishing of Ethan Carter (2014) wordt vaak wat laatdunkend een 'walking simulator' genoemd omdat het grootste deel van de gameplay zich beperkt tot het wandelen doorheen de spelwereld. Helemaal terecht is dit niet, maar het is inderdaad wel duidelijk dat 'The Astronauts' - de Poolse makers van dit spel - vooral hebben ingezet op datgene waar ze goed in zijn: een gelaagd verhaal vertellen waarbij spelers zich betrokken voelen.
Om niets te verklappen gaat Uberkamper niet verder in op de lagen en listen die Ethan Carter in de penarie hebben gebracht (als we de titel mogen geloven). Waar hij wel graag iets over kwijt wil is de erg mooie spelwereld waarin alles zich afspeelt. Voor hun eerstelingswerk maakte The Astronauts gebruik van foto's van oude industriële gebouwen, uitgeleefde woonhuizen, verweerde treinstellen of gebroken asfalt die ze in de Unreal 3 motor inbouwden en waar ze vervolgens een filter over strooiden die het effect geeft van een permanente late herfstavond: mooi en ook een beetje onheilsspellend. Het oog voor detail is fenomenaal, het gevoel de roest en verval langzaam alles terug in hun greep krijgen is alomtegenwoordig. Het deed Uberkamper terugdenken aan de keren dat hij in de jaren tachtig op kamp was met de in de Ardennen en dan op de dagtocht ook vanalles tegenkwam waarvan het niet duidelijk was of het nog voor iets moest dienen of terug mocht worden gegeven aan de natuur. Industriële archeologie en Urban Exploring, alleen daarom is het de moeite om even in de wereld van Ethan Carter op wandel te gaan. Het enige vreemde aan dit alles is dat de wereld heel Europees aanvoelt (de graven hebben zelfs Duitse opschriften), maar dat de personages erg Amerikaans zijn. Maar als dat het enige minpunt is, dan denk ik dat je als spelmaker tevreden mag zijn.
Aankoop: 7 februari 2019
Prijs: 2,58 euro
Score: Goed
Prijs: 2,58 euro
Score: Goed
Geen opmerkingen:
Een reactie posten